דיון בכנסת לגבי הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן


מוניות לנתב"ג מתל אביב, רמת גן וגבעתיים במחיר של 150 ש"ח.
טלפון: 052-8927739

אם חשבתם שהכל כבר נאמר לגבי המחאה הנרחבת נגד הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן אז הרי שאמירה של אופיר אקוניס ממשיכה את הקו בו נוקט ציבור גדול שמתנגד לרפורמה של משרד התחבורה. הדברים נאמרו בדיון בועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של חבר הכנסת כרמל שאמה הכהן, דיון שהתעסק במיוחד בשינויים באוטובוסים במרכז ובתלונות של נוסעים רבים לגבי הרפורמה שפגעה בהם, וגם נהגי אוטובוסים אמרו שבחלקים מסוימים של הרפורמה יש בלגן מוחלט (כרמל שאמה הודה שקיבל גם תלונות מנהגי האוטובוסים בעצמם).
הסמל של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
 על כל פנים, במהלך הדיון טען חבר הכנסת אופיר אקוניס שבקהיר יש תחבורה ציבורית טובה יותר מישראל. כידוע לכם, מצרים לא נחשבת למדינת מופת בכלכלה, דמוקרטיה והרבה תחומים אחרים, ואם זה לא מספיק הרי שהמדינה נמצאת לאחר הפיכה בה הודח הנשיא הקודם מובראק לאחר מהומות נרחבות בה יצאו המוני אזרחים כועסים לרחובות בדרישה הצודקת לכינון דמוקרטיה. לכן ההשוואה בין קהיר לגוש דן מבחינת התחבורה הציבורית היא מקוממת, בפרט בגלל שייתכן ואכן התחבורה הציבורית בקהיר טובה יותר מבישראל. האם זוהי דרישה מוגזמת ממשרד התחבורה להשוות את רמת התחבורה הציבורית לפחות כמו זו של בירת מצרים, קהיר?
בנוסף נשמעו תלונות לגבי מסע ההסברה שנועד לסייע לציבור הנוסעים להבין מהם השינויים שהתרחשו בתחבורה הציבורית במסגרת אותה רפורמה. אם יצא לחלקכם לנסוע באוטובוס במרכז בימים האחרונים בוודאי הזדמן לכם לפגוש דיילים שהועסקו על מנת לספק לציבור מידע לגבי השינויים בקווי האוטובוס, ולסייע לנוסעים באופן פרטני, בעזרת חוברות ההסברה שהוציא משרד התחבורה. אך במרבית המקרים התלוננו אנשים רבים שהדיילים אינם מוכשרים לסייע להם, גם מפני שחוברות ההסברה אינם מובנות כלל ועיקר, וגם מכיוון שחלק גדול מהדיילים בכלל הובאו לגוש דן מערים אחרות כמו ירושלים, חיפה וכו' ולפיכך אין בידיהם את הידע או הניסיון לעזור לנוסעים (לרוב הנוסעים יש ניסיון הרבה יותר גדול מהדיילים בנסיעה באוטובוס).
והבעיות שמופיעות למעלה נוגעות רק לדוברי העברית שבינינו, ואם הנוסעים שדוברים עברית מתקשים להבין כיצד הם יכולים להגיע ליעדם באמצעות השימוש בתחבורה הציבורית, אזי מה יעשו אלו שאינם דוברים עברית? לדוגמה אזרחים דוברי ערבית, רוסית, אנגלית ובעלי שפות נוספות – אין בידיהם את הכלים למצוא את קווי האוטובוס המתאימים. בשורה התחתונה, לפי טענות הציבור, קמפיין ההסברה שעלותו מוערכת בכ-18 מיליון שקל לא נחל הצלחה כבירה, יש שיאמרו כישלון, שכן הוא לא מספק לציבור את המידע שהוא זקוק לו – לא חוברות ההסברה האזוריות, לא הדיילים שהוצבו בתחנות האוטובוס ולא אתר האינטרנט של משרד התחבורה.
יתר על כן, לפני יישומה של הרפורמה בתחבורה הציבורית העלה משרד התחבורה פרסומת בכיכובו של דב נבון, ולפי הפרסומת ניתן היה להבין שאפשר להחליף קווי אוטובוס באופן חופשי במשך 90 דקות ללא עלות נוספת. אם התעודדתם לפחות מהמחשבה שתוכלו לעבור מאוטובוס אחד למשנהו בחינם אז ייתכן ותגלו שזה לא בהכרח נכון. אם תשלמו על נסיעה רגילה שעולה 6.40 ש"ח לא יהיה באפשרותכם להחליף אוטובוס גם לאחר 5 דקות מבלי לשלם שוב פעם את מחיר הנסיעה הרגילה. רק במידה ותוציאו כרטיס רב קו, אז ניתן יהיה להחליף אוטובוסים ללא עלות נוספת לתקופת זמן של 90 דקות. האם לא יכל משרד התחבורה להיות יותר ברור בעניין זה, במסגרת אותה פרסומת (שרבים יסכימו, דרך אגב, שהיא די טובה)? את זה תשפטו בעצמכם.
דרך אגב תמונת הלוגו של משרד התחבורה נלקחה מהאתר דה-מרקר שהוא אתר חדשות מצוין העוסק בנושאי כלכלה, בורסה צרכנות וכו'.